Už žádné hrůzostrašné letáky vyráběné ve Wordu nebo Malování, ale krásné designové vychytávky, které pozvednou vaše PR na vyšší level. Zdarma nebo za pusu. Znát a umět používat aplikaci Canva je dnes základním předpokladem přežití na internetu.
K čemu je Canva dobrá: tvorba letáků, plakátů, infografik, pozvánek, příspěvků na sociální sítě, vizitek, koláží …
Za jak dlouho se ji naučíte používat: základ máte za 10 minut
Jazyk: čeština a několik dalších jazykových verzí
Registrace: nutná
Cena: základní verze zdarma, rozšířená verze pro neziskovky zdarma, jinak 12,95 USD/měsíc/uživatel
Canva vám nenahradí práci kvalitního grafika, ale velmi dobře poslouží pro instatní materiály vhodné ke sdílení na sociálních sítích, webu nebo e-mailu. Na bázi tisíců designových šablon a prvků si jednoduše poskládáte letáček, pozvánku, infografiku nebo příspěvek na Facebook. Plakáty ve formátu A3 je navíc možné exportovat i s ořezovými značkami a tisknout v profesionální kvalitě.
Jak Canva funguje
Hned na úvodní straně je na výběr formát s informací, jaké bude mít materiál rozlišení, v metrických jednotkách pro tisk nebo v pixelech pro online. Jednotlivé elementy přetahujete myší, kam potřebujete, přičemž můžete měnit barvy, font i přeskládat celou šablonu. Nevýhodou je, že většina fontů nepodporuje českou interpunkci. Je potřeba si fonty proklikat a najít ty pro češtinu vhodné, nebo si nahrát font vlastní. Přehled fontů, které se kamarádí s češtinou naleznete v tomto článku. Samozřejmostí je vložit si do designu logo nebo fotku. Výrobek si pak stáhnete ve formátech .jpg, .png, .pdf, rovnou sdílíte na sociálních sítích nebo kódem hodíte na web. Některé šablony je nutné zakoupit, ale pořád zbývá dost atraktivních zdarma, se kterými si vystačíte (asi statisíce, to by šlo, že jo). Ve free verzi taky musíte počítat s ne příliš uživatelsky přívětivým vyhledáváním, které způsobuje dlouhé přehrabování se v šablonách.
Canva vás učí grafickému cítění
Aplikace vás sama učí nevytvářet grafické paskvily. Napovídá a doporučuje nastavit si štábní kulturu pod záložkou Your brand/Vaše značka. V ní si vytvoříte základní portfolio prvků, které pak jen vkládáte do šablon a tím i postupně zkracujete časovou náročnost výroby těch všech úžasných piárových lákadel.
Canva věnuje hodně prostoru vzdělávání v oblasti grafického designu. Na stránce https://designschool.canva.com najdete přes 400 článků o základních principech designu a grafiky, o typografii, barvách, kreativním obsahu. Kromě článků mají spousty tutoriálů, které vás přímo v Canvě naučí používat správné fonty, barevné palety nebo fotofiltry. A největší pecka je, že mají i výukové materiály a online kurzy s fintama, jak správně budovat svou značku.
Troufám si říct, že Canva nabízí na jednom místě kvalitní přehled úplně všeho, co potřebujete vědět, abyste vůbec byli vidět. Jednoduše, názorně, přehledně, s příklady z praxe. Stačí si najít každý den pár minut, oprášit angličtinu a za dva, tři týdny získáte znalosti a dovednosti, které dostanou vaši organizaci na výsluní. Pro samotnou tvorbu angličtina není nutná, Canva je velmi intuitivní a navíc v češtině.
Canva v rozšířené verzi pro neziskovky zdarma
Pro neziskovky nabízí Canva další funkce, jako je možnost si své výrobky třídit do složek, pracovat na jednom designu v týmu, vytvářet si šablony pro opakovaná použití. Stačí se registrovat a doložit stanovy a dokumenty dokazující, že neděláte byznys. Více o podmínkách včetně návodu, jak napsat žádost, najdete v mém další článku Návod pro zdarma účet v Canva for Work.
Když si nebudete vědět rady
Když si nebudete vědět rady, tak se mi ozvěte a já vás navedu. Nebo přijďte 30. května 2018 na můj workshopOnline aplikace pro promo a grafiku, který pořádá Nadace Neziskovky.
Pomáhám lidem zdravě žít, pracovat a komunikovat ve světě nových technologií. Pečuji o týmy, vymýšlím strategie, nastavuji procesy. Provázím neziskovky, sociální podniky a vzdělávací organizace světem internetu a online nástrojů, které jim pomáhají zlepšit sebeprezentaci a práci v týmu.