Udělejte si pořádek v datech aneb 3 cloudová řešení vhodná pro neziskovky

Základem profesionálního řízení neziskovky je pořádek v datech a efektivní komunikace mezi členy v týmu. Často však realita odpovídá databázím kontaktů v desítkách neaktualizovaných excelů, spoustě netříděných dat v soukromých počítačích pracovníků a dobrovolníků a minimu sdílení informací napříč organizací. I s blížící se směrnicí o ochraně osobních údajů GDPR, která vejde v platnost v květnu 2018 je nejvyšší čas pustit se do úklidu a začít organizovat práci i tým pomocí cloudu.

Na trhu jsou desítky řešení, jenže jak si v té záplavě systémů vybrat?

Připravila jsem pro vás přehled tří cloudových systémů, působících na českém trhu. Každý je trochu jiný a přesto vyhovující specifickým podmínkám nezisku. Pojďme se teď podívat na funkce a vychytávky systémů Raynet, CRM pro neziskovky, z.s.G Suite (dříve Google apps pro neziskovky).

 

Raynet

Cloudové CRM řešení, založené hlavně na dokonalé databázi kontaktů. Když do něj nasypete potřebné údaje, máte vyhráno. Díky možnosti importu i exportu z excelu je přenos dat otázkou minut. Všechny dodané informace drží RAYNET přehledně u sebe. U jednoho záznamu v adresáři na první dobrou vidíte: kdy jste naposledy byli s klientem v kontaktu, co jste řešili, nebo jaký je potenciál další spolupráce.

Samozřejmostí je vyhledávání duplicit, filtrování dle všeho, co si zamanete. U jednotlivých kontaktů si můžete vést diskuzi, přidávat poznámky, přidávat soubory, sledovat historii práce s kontaktem. Adresář je provázaný na soubory i úkoly. U adresáře mysleli opravdu na všechno, není mu co vytknout.

K dispozici máte i rychlé a přehledné statistiky. Grafy a reporty, které obchodníci využívají pro byznys, oceníte například při fundrisingu. Kalendář umí všechno, co si jen představíte. Raynet navíc snadno propojíte e-mailovou schránkou, Quandou či MailChimpem, Google kalendářem, webem, e-shopem nebo ERP systémem.

Co bych vyzdvihla:

  • intuitivnost,
  • přehlednost,
  • jednoduchost,
  • skvělé ovládání i viditelnost na mobilních telefonech,
  • zabezpečení a zálohování (nehrozí únik dat nebo stresy s chystaným GDPR),
  • hotové řešení – možnost začít hned používat,
  • nonstop podpora a příkladná péče o zákazníky.

S RAYNETem se můžete seznámit a oťukat zdarma. Využijte bezplatných 30 dnů plné verze. Cena pro neziskové organizace je 200 Kč/měsíc/uživatel.

Pokud chcete vědět, jestli je Raynet to pravé řešení, se vším vám na e-mailu weiss@raynet.cz poradí Zuzana Weiss, která v RAYNETu pečuje o klienty.

 

CRM pro neziskovky, z.s.

Komplexní CRM řešení v cloudu na americké platformě Salesforce. CRM pro neziskovky, z.s. je založené především na podpoře fundraisingu.

Je napojené na Darujme.cz nebo bankovní účty organizace, vede evidenci darů a plateb, spravuje a vyhodnocuje fundraisingové a PR kampaně.

Samozřejmostí je databáze kontaktů, filtrování, přidávání souborů ke kontaktům, poznámky u kontaktů. Duplicity systém vyhledá, upravit se musí ručně. Import a export kontaktů jde přes formát .csv. Kalendář se dá oboustranně synchronizovat s dalšími kalendáři, třeba s Google kalendářem.

Narozdíl od hotových řešení, jako je Raynet nebo G Suite, si CRM po neziskovky vytváříte na míru. Sami si řeknete, jaké chcete mít filtrování, kategorizaci kontaktů, kde jaké pole a funkci. V systému je možné vytvořit model na správu projektů, grantová řízení, nadační projekty nebo třeba specifickou evidenci klientů pro organizace pracující v sociálních službách.

Implementaci provádí tým dobrovolníků, kteří s vámi konzultují potřeby, pomáhají připravit data,provádí celý import a školení. Implementace trvá zhruba 4 – 6 měsíců. Cena se odvíjí od rozsahu požadavků, zpravidla v řádu desítek tisíc korun. Tento proces vám umožňuje nasázet si do systému vše, co potřebujete. Včetně možnosti API, tzn. natáhnout si CRM na další aplikace, které používáte (stejně jako u Raynet).

Co bych vyzdvihla:

  • možnost vytvořit si systém na míru a obsáhnout tak všechny oblasti řízení organizace,
  • modul pro fundraising,
  • sledování plateb a transakcí darů,
  • zkušenost konzultantů s neziskem a jeho potřebami.

Kontakt pro zavedení CRM pro neziskovky, z.s.: Petra Joklová, petra.joklova@crmproneziskovky.cz

 

G Suite pro neziskovky

Balíček cloudových nástrojů podporující hlavně komunikaci a spolupráci v týmu.

Gmail, Kalendář a Disk pro mě splňují vše, co od takovýchto nástrojů očekávám. Netřeba asi detailně představovat jednotlivé funkce, ale mé nejoblíbenější jsou třeba štítkování e-mailů a automatické štítkování na bázi přednastaveného filtru – e-mail mi příjde a sám se mi oštítkuje/hodí do tématického šuplíku, kam patří. Sdílení kalendářů s více lidmi a různé úrovně viditelnosti kalendářů – vidím vše toho druhého nebo vidím jen, zda je k dispozici.

Formuláře místo přihlášek/dotazníků, které mi v Tabulkách dělají přehled účastníků/respondentů. Sdílená editace Dokumentů (variace na Word), Tabulek (variace na Excel) a Prezentací (variace na PowerPoint) s historií změn i úrovně přístupů – pro čtení, pouze pro komentování nebo pro plnou editaci.

Jako bonus navázanost na YouTube kanál, nástroj Hangouts pro videokonference a webináře, Weby pro snadnou tvorbu vlastního webu navázaného na „svůj“ Google nebo doplňkové aplikace  Google Analytics a Google AdWords pro reklamu.

Google je otevřený integracím jiných nástrojů, takže si rozumí s Mailchimp, CRM, ERP systémy a mnoha dalšími aplikacemi. Pro neziskovky je profi verze G Suite zdarma. Získáte tak účet zdarma pro každého zaměstnance (běžná cena 40 EUR/uživatel/rok), 30 GB prostoru, přístup offline a třeba i 10 000 USD/měsíčně na reklamu pomocí reklamního systému Google AdWords.

Žádost o G Suite pro neziskovky jde přes TechSoup, kde se musíte registrovat. Chybějící sdílená správa kontaktů v databázi se obchází instalací nástrojů jako je ContactSatori nebo Shared Contacts for Gmail.

Co bych vyzdvihla:

  • důraz a podpora sdílení a komunikace v týmu,
  • intuitivnost,
  • přehlednost,
  • propojenost s mnoha dalšími nástroji a aplikacemi,
  • snadná ovladatelnost a čitelnost na mobilních zařízeních,
  • bezpečnost a šifrování v souladu s GDPR,
  • běžnost – mnoho lidí už G Suite používá a tak je snadnější se s nimi propojit.

Kontakty pro zavedení G Suite pro neziskovky: přehled Google Cloud partnerů

Co těmto systémům chybí?

Záměrně jsem u výše zmíněných řešení nenapsala, co jim chybí. Ono to je totiž těžké identifikovat. Každé neziskovce se hodí něco jiného, každá se bude cítit příjemně v různém prostředí. Je potřeba si aplikace osahat, otestovat na pár lidech z týmu a pak se rozhodnout, jestli jsou pro vás vhodné. Určitě doporučuji kontaktovat zástupce těchto řešení a do detailu probrat všechna pro a proti.

 

Jednotlivé popisy a funkce systémů jsem ladila s těmi nejkompetentnějšími a tímto bych jim chtěla za jejich odborné rady a čas článku věnovaný poděkovat – Petra Joklová (CRM pro neziskovky, z.s.), Pavel Minář (G Suite), Václav Prak (Raynet).

 

Původní článek vyšel v časopise Svět neziskovek.